بخش های کتابخانه

    بخش اسناد و مدارک

    شرح وظایف و فعالیتها

    از آنجایی که اسناد و مدارک به لحاظ تاریخی و تحقیقاتی ارزش فراوانی برای محققان و کارشناسان دارند، بخش اسناد و مدارک با هدف جمع‌آوری مدارک ارزشمند، حفظ و نگهداری آنها و فراهم کردن زمینه‌های تحقیق و پژوهش به وجود آمده است. جستجوی مدارک این بخش از طریق نرم‌افزار آذرسا امکان‌پذیرمی‌باشد. افراد پس از عضویت در کتابخانه و ارائه کارت عضویت می‌توانند منابع موجود در این بخش را جهت مطالعه به صورت استفاده در سالن‌های مطالعه‌ی موجود در بخش به امانت بگیرند. این بخش در طبقه همکف کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد قرارد دارد. مجموعه‌های موجود در این بخش به شرح ذیل می‌باشد:

    اسناد و مدارک

    در این بخش، اسناد و مدارک از جمله گزارش‌ها و انتشارات سازمان‌های دولتی، نتایج آمارگیری‌ها و سرشماری‌ها، کارنامه‌های پژوهشی، استانداردها، سالنامه‌های آماری، راهنماها، بروشورها، کاتالوگ‌ها، نقشه‌ها و مجموعه مقالات همایش‌ها، گردآوری و سازماندهی می‌گردد. گزارش‌های این مجموعه‌ شامل اطلاعات آماری و مهم در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است که مورد استفاده محققان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

    مجموعه آثار هنری و ایران‌شناسی

    این مجموعه شامل کتابهای نفیس و کمیاب فارسی و لاتین می‌باشد که دارای ارزش هنری در زمینه‌های خطاطی، نقاشی، عکاسی، خوشنویسی، قالیبافی و ایرانشناسی است.

    سابقه انتشارات دانشگاه شهید چمران

    انتشارت دانشگاه شهید چمران شامل کتاب‌هایی می‌باشد که توسط اعضاء هیأت علمی تا کنون در دانشگاه منتشر شده است و همچنین کلیه گزارشهای آماری دانشگاه از سال ۱۳۴۳ تا کنون در این بخش نگهداری می‌شود که به جهت حفظ و نگهداری پیشینه انتشاراتی دانشگاه دارای ارزش می‌باشد.

    طرحهای تحقیقاتی

    با توجه به اهمیت تولیدات پژوهشی دانشگاه و نقش مؤثر آن در تولید علم، گزارشات نهایی طرح های تحقیقاتی معاونت پژوهشی دانشگاه شهید چمران در این بخش سازماندهی و نگهداری می‌شود.

    مرکز تحقیقات و مطالعات خوزستان‌شناسی

    به منظور شناخت تاریخ خوزستان مرکز تحقیقات و مطالعات خوزستان‌شناسی در سال ۱۳۶۰ در بخش اسناد و مدارک فعالیت خود را آغاز نمود. هدف مرکز خوزستان شناسی، شناسایی، گردآوری و سازماندهی هرگونه سند و مدرک معتبر در رابطه با خوزستان است. در این مرکز، گردآوری اسناد و مدارک داخل کشور مربوط به خوزستان قدیم (شامل خوزستان فعلی، استان لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، استان ایلام تا سواحل خلیج فارس) و کلیه مدارکی که به زبان­های خارجی درباره خوزستان منتشر شده است مد نظر می­باشد. موضوعات مورد نظر عبارتند از تاریخ و جغرافیای خوزستان، اوضاع طبیعی، اوضاع اقتصادی، اوضاع اجتماعی، اوضاع فرهنگی، پزشکی، کشاورزی، صنعت، زبان و ادبیات، مردم شناسی، فولکلور و ادبیات عامه، ایلات و عشایر و غیره است. مدارک موجود در این بخش شامل کتاب، مقاله، پایان نامه، جزوه، پروژه­ های تحقیقاتی، گزارش­های تخصصی، روزنامه، نقشه و عکس می­ باشد.

     

    تاریخ شفاهی

    از آنجایی که یکی از رسالت‌های بخش اسناد کتابخانه، مرکز اطلاع رسانی و اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز جمع‌آوری مستنداتی است که هویت، پیشینه و تاریخ دانشگاه را شامل می‌شود، از این رو جهت پربار شدن این رسالت ثبت و ضبط تاریخ شفاهی در بخش اسناد کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است. هدف از راه‌اندازی این بخش مستند کردن منابع شفاهی در دانشگاه می‌باشد. مهم‌ترین فعالیت‌های این بخش عبارتند از: شناسایی شخصیت‌های مهم و کارساز علمی، فرهنگی، سیاسی، هنری در دانشگاه و ایجاد ارتباط با آنها جهت انجام مصاحبه، حفظ، نگهداری، آماده‌سازی و اشاعه مصاحبه‌ها از طریق تصویر، صدا یا پیاده‌سازی متن جهت امکان دسترسی پژوهشگران با رعایت شرایط تعیین شده از سوی مصاحبه شونده در پورتال کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد می‌باشد. محور مصاحبه‌های تاریخ شفاهی زندگی‌نامه و تجربه‌های مهم و اهم فعالیت‌های شخصیت‌های مؤثر در دانشگاه است.

     

    فعالیت ها

    1.  فراهم‌آوری، شناسایی و ارزشیابی مدارک مربوط به بخش
    2.  پردازش و سازماندهی منابع شامل کتاب و منابع غیرکتابی
    3.  آماده‌سازی مدارک موجود در بخش
    4.  امانت سالنی مدارک موجود در بخش به مراجعان تلاش در جهت گسترش مرکز مطالعات و تحقیقات خوزستان‌شناسی

     

    همکاران

    نام و نام خانوادگی

    سمت

    شمارۀ تماس

    پست الکترونیکی

    زهرا زمان

    کارشناس ارشد و مسئول بخش

    ۰۶۱-۳۳۲۲۶۶۰۰-۱۴
    داخلی 9347

    zaman.z@scu.ac.ir

     

    جستجو اسناد در نرم افزار کتابخانه

    اینفوگرافی بخش اسناد و مدارک